loading...
گروه دانش آموزان دبیرستان ابوریحان منطقه 17
علیرضا سپهری رفیع بازدید : 2 چهارشنبه 13 آذر 1392 نظرات (0)

-  کدام مورد، زمینه ساز قبول نتیجه ی جبری اختیاری در رستاخیز است؟

1) ( و سیقَ الّذین اتَّقوا اِلیَ الجنّهِ زَمراً )

2) ( افرأیتم النّار الّتی تورون)

3) ( الم یأتِکم رُسَلُ منکم یتلون علیکم آیات الله)

4) ( و وُفّیِتَ کلُّ نَفْس ما عملتْ و هو اعلم بما یفعلون)

102- پیامبر گرامی اسلام (ص)، متوکّلان غیر فعّال را ... و در شمار انبیا قرار گرفتن و ثواب آنان دریافت کردن را در گرو ... معرّفی فرموده است.

1) سربار- تهیّه ی روزی با کار و تلاش6

2) ملعون- تهیّه ی روزی با کار و تلاش

3) سربار- جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام

4) ملعون- جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام

103- اگر بگوئیم: « حقیقت این است که دل به هر جا رود عمل هم به همان جا می رود» به .... و تقدم .... است.

1) دو بعدی بودن وجود انسان- روح بر جسم

2) دو بعدی بودن وجود انسان- جسم بر ورح

3) تناسب میان ظاهر و باطن – ظاهر بر باطن

4) تناسب میان ظاهر و باطن- باطن بر ظاهر

104- به بیان امام علی علیه السّلام، سدّ راه حاکمیّت اشرار بر جامعه، .... است و سخن امام صادق علیه السّلام، در تفهیم ( و لتکن منکم امّه یدعون الی الخیر) حاکی از آن است که « نماز و نیکی» از مصادیق ... مسلمانان است که جاذبه ی اسلام را به همراه دارد.

1) جدّی گرفتن جهاد مسترّ فی سبیل الله- دعوت عملی

2) عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر- دعوت عملی

3) جدّی گرفتن جهاد مستمرّ فی سبیل الله- الگوی اعتقادی

4) عمل به فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر- الگوی اعتقادی

105- « قدر زحمت و کار را دانستن» و « به رنج افتادن از رنج همنوعان» و « رهائی از بیهودگی» به ترتیب از آثار تربیتی کار در جهت ... و ... و ... می باشد

1)  لطافت احساس- لطافت احساس- تمرکز قوّه ی خیال

2) لطافت احساس- احساس عزّت نفس- تمرکز قوّه ی خیال

3) احساس عزّت نفس- لطافت احساس- لطافت احساس

4) احساس عزّت نفس- احساس عزّت نفس- لطافت احساس

106- با توجّه به آیه شریفه ی: ( اِنّ المصّدّقین و المصّدقات و اقرضوا الله قرضاً ...) خدای متعال، قرض بدون ربا را  بدان جهت « قرض الحسنه» نامبرده است که ...

1) به افزایش سرمایه ها می انجامد و اجر و مزد با کرامت به همراه دارد.

2)به افزایش سرمایه ها و آمرزش گناهان و ورود به بهشت می انجامد.

3) راه دنیا پرستی و هدف قرار دادن دنیا را بر قلب و درون، می بندد.

4) دل و اندیشه را از آلایش مال پرستی و زر و زیور خواهی، پاک می گرداند.

 

107- پیام آیه ی شریفه ی ( و من آیاته خلق السماوات و الارض و ما بث فیهما بین دابه و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر) حاکمیت ... می باشد.

1) اراده و مشیّت در گستردن سفره ی خلقت و برچیدن قیامت

2) خالقیت خداوند در پدید آوردن موجودات و تدبیر آن

3) اراده و مشیّت در گستردن سفره ی خلقت و برپائی قیامت

4) خالقیت خداوند در پدید آوردن موجودات و تعییر آن.

108- این عبارت از مولای پرهیزگاران که می فرماید: « در هیچ چیز نظر نکردم، مگر این که خدا را قبل از آن، بعد از آن و با آن دیدم» و « عکس العمل نشان دادن در مقابل گناه و زشتی» به ترتیب هم مضمون با کدام آیه است؟

1) ( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسِهم) – (لا اقسم بالنفس اللّوامه)

2) ( لا اقسم بالنفس اللّوامَه)- ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورَها و تقواها)

3) ( سنریهم آیاتِنا فی الآفاقِ و فی انفسِهم)- ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورَها و تقواها)

4) ( و نفس و ما سّواها فالهمها فجورها و تقواها)- ( سنریهم آیاتِنا فی الآفاقِ و فی انفسِهم)

109- از دقّت در آیه ی شریفه ی: ( اِذ قال ربُّک للملائکهٍ انّی خالق بشراً من طینٍ فأذا سوَیتُه و نَفْختُ فیه من روحی فقعو له ساجدین) موضوع ... مفهوم می گردد.

1) تقدّم آفرینش بُعد غیر مادّی بر خلقت بعد مادّی در انسان

2) تقدّم آفرینش خاکی بر آفرینش بُعد غیر مادی در انسان

3) مسجود فرشتگان شدن آدم، به تَبع بهره مندی از دو بعد خاکی و روح الهی

110- با توجه به آیه ی شریفه ی: ( اِن الّذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدّنیا و اطمأنوا بها و الّذین هم آیاتنا غافلون اولئک مأواهم النّار بما کانو یکسبون) مفهوم می گردد که ... است.

1) سرانجام عدم اعتقاد به رستاخیز و دلبستگی به دنیا، دوزخ

2) دوزخ، جایگاه تلاش گران مستمر برای تحقّق اهداف دنیائی

3) فرجام غفلت به آیات خدا و تکیه بر زندگی دنیا داشتن، دوزخ

4) دوزخ، جایگاه غیر معتقدان به رستاخیز و دل سپارندگان به زندگی دنیائی

111- پیام آیه ی شریفه ی: ( الله لا اله الّا هو لیجمعنّکم الی یوم القیامه لاریبَ فیه) به ترتیب، کدام است؟

1) تنفّر- محبت- معاد- معاد جسمانی و روحانی

2) محبّت- تنفّر- معاد جسمانی و روحانی

3) تنفّر- محبّت- ضرورت معاد و حکمت خداوندی

4) محبّت- تنفّر- ضرورت معاد و حکمت خداوندی

112- از دقت در آیه ی شریفه ی: ( حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلّی اعمل صالحاً فی ما ترکت ...) کدام مفهوم مستفاد می گردد؟

1) عالم برزخ، عالمی همراه با ویژگی های دنیا می باشد.

2) اولین مرحله پاداش و جزا از عالم برزخ شورع می شود.

3) حیطه ی درک و آگاهی انسان پس از مرگ متوقف می شود.

4) در عالم برزخ فعالیت آگاهانه ی روح و جسم ادامه می یابد.

113- با تدبّر در آیه ی شریفه ی: ( و نفخ فی الصّور فصعق من فی السماوات و من فی الارض الاّ من شاء الله) کدام مفهوم مستفاد می گردد؟

1) در نفخ صور اول همه ی اهل آسمان و زمین، جز آن ها که خداوند خواسته است، مدهوش می شوند.

2) در نفخ صور دوم همه ی اهل آسمان ها و زمین، جز آن ها که خداوند خواسته است، مدهوش می شوند.

3) در نفخ صور اول تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد که آسمان ها و زمین به آسمان ها و زمینی دیگر تبدیل می شوند.

4) در نفخ صور دوم تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد که آسمان ها و زمین به آسمان ها و زمینی دیگر تبدیل می شوند.

114- صورت حقیقی مکلّفان همان... آنان است که با جنبه ی ... اعما، ارتباط نزدیک دارد و زادگاهش ... مصون از فناء می باشد.

1) نامه ی اعمال- باطنی و غیبی- روح                       2) نامه ی اعمال- ظاهری و نمادین- روح

3) بهشت و دوزخ- باطنی و غیبی- روح و جسم             4) بهشت و دوزخ ظاهری و نمایدن- روح وجسم

115- خانه کردن محبّت خداوند در دل، که گرایش دل را به محبّت همه ی کسانی که رنگ و نشانی از محبوب دارند، به دنبال دارد، از دقت در کدام مورد، مفهوم می گردد؟

1)  ( قل ما سألتکُم من اجر فهو لکم)                           2) قلْ اِن کنتم تحبِون الله فاتّبعونی یحببکم الله)

3) (ان اجری الاّ علی الله و هو علی کل شیء شهید)          4) ( قلْ لا اسألکم علیه اجراً الآ الموده فی القربی)

 

116- با تدبّر در آیه ی شریفه ی: ( و اذ قال ربُّک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها) کدام مطلب مفهوم می گردد؟

1) خدا به انسان کرامت بخشیده و او را بر بسیاری ای مخلوقات برتری داده ایت اگر انسان خویشتن خویش را دریابد.

2) انسان منزلتی خاص نزد خدا دارد که فرشتگان از درک آن عاجزند و می تواند جانشین خدا در زمین باشد.

3) انتساب افساد و بر پا کردن تباهی ها و خون ریزی به آدم از سوی فرشتگان نشانه نشناختن مقام آدم است.

4) خداوند به انسان استعداد و ظرفیت بی پایان در کسب علم و معرفت بخشیده است به گونه ای که می تواند حقایق عالم را بشناسد.

117- سهولت گرایش به گناه و آسان پذیری گرد ذلّت آلودگی به خطا،.... است.

1) معلول جهل از حقایق

2) علّت جهل از حقاقیق

3)علّت غفلت از خدا و آخرت

4) معلول غفلت از خدا و آخرت

118- فرجام غفلت از مرگ و زندگی برتر را، کدام آیه ترسیم می کند؟

1) ( یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون و او یتفکروا فی انفسهم)

2) ( انّ الّذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدّنیا و اطمأنوا بها و الّذین هم عن ءایاتنا غافلون)

3)( و الّذین اتّخذوا دینهم لهوا و لعبا وغرتهم و هم یحسبون انهم یُحسنون صنعاً اولئک الّذین کفروا بایات ربّهم)

119- کدام مطلب در مورد عالم برزخ صادق نیست؟

1) روح و جسم انسان ها توسط ملائکه بی کم و کاست دریافت می شود.

2) حقیقت انسان پس از مرگ از آگاهی و شعور کاملی برخوردار است.

3) مرحله اول پاداش و جزای مؤمنان و کافران در عالم برزخ آغاز می شود.

4) وقتی خداوند روح مؤمن را می گیرد، او را در کالبدی مانند کالبد دنیا قرار می دهد.

120- پاداش و کیفر اخروی ساخته ی ..... ما ست و قرآن خطاب به کسانی که زر و سیم گنجینه کرده، در راه خدا انفاق نمی کنند، می فرماید:

1) اعمال- ( انّما هی اعمالکم ردّت الیکم)

2) اهداف- ( فذوقوا ما کنتم تکنزون)

3) اعمال- ( فذوقوا ما کنتم تکنزون)

4) اهداف- ( انّما هی اعمالکم رُدّت الیکم)

121- کسی که دوستی با خدا را محبوب زندگی خود قرار داده است، .... به او را هم دوست دارد و اما سجاد (ع) از درگاه خداوند درخواست می کند:

1) راه وصول- ( ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الاّ علی الله...)

2) راه دوستی- ( ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الاّ علی الله...)

3) راه دوستی- ( اسالک حبّک و حبّ من یُحبکَ کل عم یوصلنی الی قربک)

4) راه وصول- ( اسالک حَبّک و حبّ من یُحبکَ کل عم یوصلنی الی قربک)

122- به بیان امام علی (ع) و امام صادق (ع): احساس شیرینی ایمان ... و پوشیدن لباس نازک و بدن نما نشانه ی .... است.

1) معلول کنترل نگاه به نامحرمان- سستی و ضعف دین

2) علّت پاک نگه داشتن دامان از گناه- سستی و ضعف دین

3) معلول کنترل نگاه به نامحرمان- احساس ذلّت و بی بهره بودن از عزّت

4) علّت پاک نگه داشتن دامان از گناه- احساس ذلّت و بی بهره بودن از عزّت

123- بنا به فرمایش امام باقر (ع) کدام مورد از نتایج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نمی باشد؟

1) از دشمنان انتقام گرفته می شود.

2) همه ی مستحبات به وسیله آن برپا می شود.

3) کسب کار مردم حلال و حقوق افراد تأمین می شود.

4) در سایه ی آن آبادانی و کارها روبراه می شود.

124- «غارمین» و « ذی القُرْبی» و «مؤلفه قلوبُهم» و «یتامی» به ترتیب، مشمول دریافت کدام یک از انفاق های واجب می شوند؟

1) زکات- خمس- زکات- خمس

2) زکات- زکات- خمس- خمس

3) خمس- زکات- خمس- زکات

4) خمس- خمس- زکات- زکات

                                                           

125- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( انّ فی خَلْقِ السموات و الأرض و اختلافِ اللیل و النّهار لآیاتٍ)  در آفرینش آسمان ها و زمین و آمد و شد شب و روز، نشانه های خدا شناسی است برای...

1) ذاکران خداوند در هر حال

2) خردمندان متفکّر در آفرینش

3) خردمندان در همه حال به یاد خدا

4) ذاکران خداوند و متوجّه به تدبیر و حکمت او

126- از دقّت در آیه ی شریفه ی: ( و لَقْد کَرمنا بنی آدم و حملناهم فی البرْ و البحر و رزقناهم مِن الطیّبات...) مفهوم ... مستفاد می گردد.

1) روزی گرفتن از طیّبات و توفیق سیر و تحقیق در آفرینش برای انسان

2) کرامت انسان به تبع ادراک و دریافت خویشتن خویش و خود واقعی

3) کرامت انسان به تبع سیر و تحقیق منجر به افزایش معرفت به خدای بزرگ

4) روزی گرفتن از طیّبات و استفاده ی درست از نعمتها برای انسان

127)شیطان معمولاً انسان را در راه هایی به نافرمانی از خدا وسوسه می کند به جز راه ....

1) ایجاد دشمنی و کینه میان افراد

2) آراستن و زیبا نشان دادن دنیا

3) سر گرم کردن انسانها به آرزوهای دور و دراز دنیائی

4) غافل کردن از یاد خدا و کارهائی که به یاد خدا می اندازد.

128- میل به بقاء و جاودانگی و عدم قابلیّت  جبران خوبی ها و بدی ها در دنیا و بی نهایت طلبی انسان، به ترتیب، .... معاد در پرتو .... و ..... و .... را اثبات می کند.

1) ضرورت- حکمت- عدل- حکمت

2) امکان- حکمت- حکمت- عدل

3)ضرورت- عدل- حکمت- حکمت

4) امکان – عدل- حکمت- عدل

129- در مرحله ی اول که با پایان یافتن دنیا آغاز می شود، اولین حادثه ... است که قرآن کریم از آن به .... یاد کرده است و ....

1) نفخ صور- صیحه- همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساز حیات انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

2) زلزله شدید- قارعه- همه ی اهل زمین مدهوش می شوند و بساط حیاط انسان و سایر موجودات برچیده می شود.

3- نفخ صور- صیحه- با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسان ها و حوادث آن ها دیده شود.

4- زلزله شدید- قارعه- با نوری از جانب پروردگار زمین روشن می شود تا سرگذشت انسان ها و حوادث آن ها دیده شود.

130- مهم ترین عامل برای تحقق عزم و تصمیم، جهت دست یابی به اهداف مورد نظر در زندگی کدام است؟

1) پایداری در انجام تصمیم ( انّ الّذین قالوا رَبنا الله ثم استقاموا فلا خوف...)

2) تسریع در انجام تصمیم ( اولئک یسارئون فی الخیرات و هم لها سابقون)

3)حضور در پیشگاه خداوند( و هو معکم اینما کنتم و الله بما تعملون بصیر)

4) توکل و اعتماد به خدا ( و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکَل علی الله...)

131- با توجه به آیه ی شریفه ی: ( قد کانَتْ لکم اسوه حسنه فی ابراهیمَ و الّذین معه اذ قالوا لقومهم انّا بَراءَ مِنکم) مقام الگوئی حضرت ابراهیم و پیروان راستین او ... بود.

1) برخاسته از عنایت خاصّ پروردگار به آنان

2) برخاسته از خلوص و توجّه عمیق آنان به توحید

3) معلول برانت جستن از قوم کافر و معبودان آن ها

4) علّت برائت جستن از قوم کافر و معبودان آن ها

132- گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش .... در میان ... بوده است و مؤید آن است.

1) فردی- زنان- فقط دین اسلام

2) فطری- زنان – فقط دین اسلام

3) فردی- مردان و زنان- همه ی ادیان الهی

4) فطری- مردان و زنان- همه ی ادیان الهی

133- آن گاه که در گزاردن وظیفه ی امر به معروف و نهی از منکر، مکلف باید مصالح مخاطب را رعایت کند و به حداقل موعظه و نصیحت اکتفا نماید و تصمیم گنه کار بر تکرار گناه، مؤثر در انجام وظیفه باشد، به ترتیب کدام یک از موارد، محقق می شود؟

1) روش – مراحل- شرایط

2) مراحل- روش- شرایط

3) شرایط – مراحل- روش

4) مراحل- شرایط- روش

 

134-  از دقت در آیه ی شریفه ی : ( افغیرَ دینِ اللهَ یَبغون و له اسلم من فی السّماوات و الأرض طوعاً و کرهاً و الیه یَرجَعون ) موضوع .................... مفهوم می گردد.

1-ولایت تکوینی انسان و تسبیح تشریعی او با خالق خویش

2-نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط طولی پدیده ها با خالق

3- نظام واحد جهانی در تحقق ارتباط عرضی پدیده ها با خالق

4-ولایت تکوینی خداوند در آفرینش و تسبیح تکوینی پدیده ها با خالق

135- با توجه به آیه ی شریفه ی ( و لقد کرمنا بنی ء ادم ) کرامت انسان بر بسیاری از مخلوقات در گرو ............. می باشد و حرمت .............. شیطان مفهوم می گردد.

1-حلال و طیب خواری – همگامی با

2-حلال و طیب خواری – بی توجهی به دشمنی

3-مسدود نگه داشتن راه های شیطان – بی توجهی به دشمنی

4-مسدود نگه داشتن راه های شیطان - بی توجهی به دشمنی

136- پیام آیات شریفه ی : ( قل هل نُنبئکْم بالأخسرینَ اعمالاً ­ الّذین ضلَّ سعیُهم فی الحیاهِ الدنیا و هم یَحْسَبون انّهم یُخسنون صنعاً ­اولئک الذین کفروا بآیاتِ ربَهم و لقائه فَحبِطت اعمالُهم فَلانقیم لهم یومَ القیامه و زناً ) این است که نتیجه ی ............. است .

1-کفر به آیات پروردگار و رستاخیز، بی اثر شدن سعی و تلاش دنیایی

2-دل باختگی به نیک انجام شده ی بی نصیب از حسن فاعلی ، دوزخ

3-زبان کارترین های فریقته به ظاهر خویش شدن ، کفر به آیات پروردگار

4-دل بستگی به دنیا، بی اثر شدن کارها و بی نصیبی از میزان و ارزش در رستاخیز

137- گرایش به بقا و جاودانگی و محدود بودن عمر انسان، در دستیابی به کمالات بی نهایت، به ترتیب دلیل بر ......... معاد. در پرتو...... الهی و دلیل بر .......... معاد در پرتو ........... الهی است.

1-امکان – عدل – امکان – عدل                   

2-امکان – حکمت – امکان – حکمت

3-ضرورت – عدل – ضرورت – عدل

4-ضرورت – حکمت – ضرورت – حکمت

138- پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: (( قسم به کسی که جانم در دست اوست. ایشان به این کلام از شما شنواترند. و فقط بر پاسخ دادن توانا نیستند)) خطاب به .............. در جنگ .............. وبیانگر ................. است.

1-منافقان و کفار کشته شده – بدر – ممات برزخی

2-منافقان و کفار کشته شده – خندق  - حیات برزخی

3-بزرگان لشکر کفار کشته شده – بدر – حیات برزخی

4- بزرگان لشکر کفار کشته شده – خندق – ممات برزخی

139- با توجه به آیات شریفه ی یس ( و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون قالوا یا ویلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ما وعد... ) مربوطه نفخ صور است ........... است و کارفران پس از خروج از قبرها می گویند.......

1-اول – وعده ی خدا ی رحمان و پیامبران راست بود.

2-دوم – وعده ای خدای رحمان و پیامبران راست بود.

3-اول – پس این وعده ی ( عذاب ) کی خواهد بود.

4-دوم – پس این وعده ی (عذاب ) کی خواهد بود.

140- افزایش اعتماد، توکل و اطمینان بر خداوند ......... افزایش معرفت به خدا و ایمان به او می شود همان گونه که تکیه و اعتماد به او.......... دستیابی به آرامش و امید به آینده است.

1-معلول – علت                2-علت – معلول                3-معلول – معلول              4-علت – علت

141- کدام مورد مقدمه ی مفهوم ( هر کس رباخواری را ادامه دهد با خدا و رسول او (ص) اعلان جنگ کرده است. ) می باشد؟

1-( ان تقرضوا الله فرضاً حسناً یضاعفه لکم و یغفرلکم ... )

2-(ان المصدقین و المصدقات و اقرضوا الله قرضاً حسناً یضاعف...)

3-( و ما ء اتیتم من ربا لیربوَ فی اموال الناس فلابربو عندالله )

4-( یا ایها الذین امنو اتقو الله و ذروا ما بقی من الرّبا ان کنتم مؤمنین ).

 

142- با توجه به آیه ی شریفه ی (( اِنّ فی خَلْقِ السماوات و الأرض و اختلافِ اللّیل و النّهار لآیاتٍ ... )) نخستین ویژگی افرادی که موصوف به .......... شوند ، .................. است.

1-اولی الألباب – در هر حال به یاد خدا بودن

2-متفکران در نظام آفرینش – در هر حال به یاد خدا بودن

3-اولی الالباب – به زیور تفکر در آفرینش آراسته شدن

4-متفکران در نظام آفرینش – به زیور تفکر در آفرینش آراسته شدن

143- برترین نعمتی که خدا در وجود انسان قرار داد.............. است و حضرت علی (ع) این نعمت بزرگ را .............

1-دین – پیام آور حق، دوست انسان ، نجات دهنده ی وی ، نامیده است.

2-عقل - پیام آور حق، دوست انسان ، نجات دهنده ی وی ، نامیده است.

3-دین – ودیعه و سرمایه الهی از طرف خداوند برای سعادت بشر معرفی فرموده است.

4-عقل – ودیعه و سرمایه الهی از طرف خداوند برای سعادت بشر معرفی فرموده است.

144- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( یعلمون ظاهراً من الحیوه الدّنیا و هم عن الاخره هم غافلون )) کدام مفهوم مستفاد نمی گردد؟

1-رضایت دادن به زندگی دنیا و قناعت کردن به همین دنیای مادی

2-غفلت از نشانه های نظام حکمت آمیز و غایت در جهان خلقت

3-اندیشیدن درباره ی نظام خلقت و این که جهان خلقت نظام حق است.

4-سطحی نگری منکران آخرت درباره ی زندگی دنیا و دیدن ظاهر این زندگی

145- گرایشی که عموم تلاش های انسان را تحت تأثیر خود قرار می دهد، میل به .......... است که پاسخ گوی آن .............. است و نشانی بر ............ خداوند می باشد.

1-بقا و جاودانگی – رستاخیز – حکمت                      2-کمالات بی نهایت – رستاخیز – عدل

3-بقا و جاودانگی – حکیمانه بودن خلقت – حکمت       4-کمالات بی نهایت – عادلانه بودن خلقت – عدل

146- تمهید مقدمات حیات مجدد انسان ها ، با ....... و به دنبال آن ................ و تحقق ................... همراه است.

1-نفح صور دوم – حضور در پیشگاه عدل الهی – قضاوت بر معیار حق

2-نفخ صور اول – حضور در پیشگاه عدل الهی – وعده ی تخلف ناپذیر خداوند

3-نفخ صور دوم – در هم ریختن نظم موجود عالم – وعده ی تخلف ناپذیر خداوند

4- نفح صور اول – حضور در پیشگاه عدل الهی – قضاوت بر معیار حق

147- بالاترین مرتبه ی نعمت های بهشت، که اولیای خدا در طلب آنند و به شوق آن ،زندگی می کنند، بهشت ........... است و بالاترین درجه ی که شایسته است مطلوب انسان قرار گیرد .............. می باشد.

1-لقاء – رضوان                 2-فردوس – لقاء                            3-فردوس – رضوان                        4-لقاء – فردوس

148- گشایش درهای بازگشت ، برای روی گردانان از خدا، برخاسته از .............. خداوند و افکندن یاد خود را دل آنان، نشانه ی .......... او است.

1-رحمانیت – ستاریت        2-غفاریت – رحمانیت         3-رحمانیت – غفاریت         4-ستاریت – رحمانیت

149- تقدم پیشگیری بر درمان که یک اصل پذیرفته شده ی خرد و خردمندان است از توجه در کدام مورد مفهوم می گردد.

1-(( و اعتصموا بحبل اَلله جمیعاً و لاتفرقوا))                               2-(( و لتکنْ منکم امه یدعون الی الخیرْ ))

3-یا ایها الذین آمنوا تقوالله حق تُقاته ))                                                4-و اذکرو انعمه الله علیکم اذکنتم اعداء ))

150- از دقت در ایه ی شریفه ی : (( و ما آتیتم من رباً لیُربو فی اموال النّاس فلایر عندالله و ما آتیتُم من زکاه تربدون وجه الله فاولئک هم المضعفون )) دریافت کدام مفهوم مناسب تر است ؟

1-اگر زکات اموال را بپردازید ، فقر جامعه را بنیان کن نموده اید.

2-ریا، در ظاهر و نمود خود ،افزایش است، اما افزایش واقعی، نیست.

3-با دریافت ریا، اموال ریا دهنده که افزایش را می پردازد، به هدر می رود.

4-پاداش مضاعف ، در برابر کار خالصانه ی درمان کننده ی فقر ، خواهد بود.

 

151- ((نبودن خلل و شکاف در نظام آفرینش )) که حاکی از وجود پدیدآور (( مدبر و حکیم)) است از دقت در کدام آیه ، مفهوم می گردد ؟

1-(( ما خلق الله ذلک الا بالحق یفصل الایات لقوم یعلمون))

2-((ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور ))

3-(( هو الذی جعل الشمس ضیاء و القمر نوراً و قدرت منازل لتعملوا عدد السنین))

4-ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب))

152-آن مرتبه از (( نفس )) که به دلیل عظمت و جایگاهش ، مورد سوگند باری تعالی قرار گرفته است ، نفس ....... است که ظهور و بروزش به هنگام ....... است و مسبب آن ، ............ می باشد که از توجه در آیه ی شریفه ی ............. مفهوم می گردد.

1-لوامه – آلودگی به گناهان – گرایش انسان به نیکی ها-(( و نفس و ما سواها فالهما فجورها و تقواها ))

2-مطمئنه – آلودگی به گناهان – فطرت خدا آشنای انسان -(( و نفس و ما سواها فالهما فجورها و تقواها ))

3-مطمئنه – ترک متسحبات و عمل به مکروهات – فطرت خدا آشنای انسان – (( لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم بالنفس اللوامه ))

4-لوامه – ترک مستحبات و عمل به مکروهات - گرایش انسان به نیکی ها - (( لا اقسم بیوم القیامه و لا اقسم بالنفس اللوامه ))

154-  فراموشی مرگ و زندگی برتر از توجه در مفهوم کدام آیه به دست می آید ؟

1-(( اولئک الذین کفروا بآیات ربهم و لقائه فحبطت اعمالهم فلا نقیم لهم یوم القیامه وزناً ))

2-(( و الذین اتخذوا دینهم لهوا و لعباً و غرتهم الحیوه الدنیا فالیوم ننساهم کما نسوا لقاء یومهم هذا ))

3-قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً))

4-(( ان الذین لایرجون لقاءنا و رضوا بالحیوه الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن آیاتنا غافلون ))

155- آیه ی شریفه ی ( و نفخ فی الصور فاذا هم من الاجداث الی ربهم ینسلون) موضوع ... به دنبال نفخ صور ... است.

1-برپاداشتن دادگاه عدل الهی – دوم               2-برپا شدن دادگاه عدل الهی – اول

3-زنده شدن همه ی انسان ها – دوم               4-زنده شده همه ی انسان ها – اول

156- مفهوم ابیات زیر ، ترسیم کننده ی پیام کدام آیه است ؟

الهی سینه ای ده آتش افروز                                               دل آن سینه دلی و آن دل همه سوز

کرامت کن درونی درد پرد درد                                         دلی در وی ، درون درد و برون درد

هر آن که دل را که سوزی نیست دل نیست                    دل افسرده غیر از آب و گل نیست

1-((و لقد کتبناً فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون ))

2-(( و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین))

3-(( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم و الله غفور رحیم ))

4-(( و من الناس من یتخذ من دون الله اندادً یحبونهم کحب الله و الذین آمنوا اشد حباالله ))

157- با توجه به آیه ی شریفه ی : (( قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذقالوا لقومهم انا بُراءُ منکم و مما تعبدون من دون الله ...)) حضرت ابراهیم و هم کیشان هم گام با او به آن دلیل، سرمشق و الگوی پسندیده ی پیروان ..... قرار می گیرند که ..........

1-پیامبر اسلام (رص)- دوستی خدا را با تنفر از ضد او یک جا دارند.

2-امت های بعد از خود – دوستی خدا را با تنفر از ضد او یک جا دارند.

3-امت های بعد از خود – در آگاهی بخشی به مردم، لحظه ای درنگ نکردند.

4-پیامبر اسلام (ص) – در آگاهی بخشی به مردم ، لحظه ای درنگ نکردند.

158- از دقت در آیه ی شریفه ی : (( و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر)) مفهوم می گردد که ......... است و برترین دعوت ، به بیان امام صادق علیه السلام، ......... است.

1-پیشگیری مقدم بر درمان –دعوت عملی

2-پیشگیری مقدم بر درمان – الگوی اعتقادی

3-دعوت به اسلام ، همان دعوت به اخلاق نیک – دعوت عملی

4- دعوت به اسلام ، همان دعوت به اخلاق نیک – الگوی اعتقادی

159- تن دادن حضرت علی علیه السلام به کارهای سخت ، حفرچاه و قنات و این سخن امیر بیان ،‌علی علیه السلام که فرمود : اگر نفس خود را به کاری مشغول نکنی ، او ترا مشغول می کند ، به ترتیب ، بیانگر آثار تربیتی کار در جهت ....... و ......... می باشد.

1-احساس عزت نفس – لطافت احساس                        2-شکوفایی استعدادها – لطافت احساس

3-احساس عزت نفس – تمرکز قوه ی خیال                   4- شکوفایی استعدادها- تمرکز قوه ی خیال

160- با توجه به آیه ی شریفه ی : (( فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله فان تبتم فلکم رئوس اموالکم لاتظلمون و لا تظلمون)) نشانه ی ظلم نکردن و مورد ظلم واقع شدن به ........... و ............... می باشد.

1-خودداری کردن از رباخواری – ترک جنگ با خدا و پیامبر    2-رعایت تقوی در شؤن زندگی – ترک جنگ با خدا و پیامبر

3-خودداری کردن از رباخواری – صیانت از مالکیت خصوصی    4- رعایت تقوی در شؤن زندگی- صیانت از مالکیت خصوصی

161- با توجه به آیه ی شریفه ی : (( ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الألباب ­ الذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الأرض ربنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک فقنا عذاب النار )) دومین ویژگی خردمندان ..... و نتیجه ی آن .......... می باشد.

1-تفکر در افرینش – هدفدار و قانونمند یافتن هستی 

2-همیشه و در هر حال به یاد خدا بودن – هدفدار و قانونمند یافتن هستی

3-تفکر در آفرینش – تنزیه ذات باری تعالی و درخواست محافظت از عذاب

4-همیشه و در هر حال به یاد خدا بودن - تنزیه ذات باری تعالی و درخواست محافظت از عذاب

162- (( عالم وجود را محضر خدا یافتن ))، (( با دیده ی دل در خود و جهان، نظر کردن و جلوه های قدرت، حکمت، رحمت و مهربانی خداوند را دیدن )) به ترتیب از دقت در آیه ی .......... و آیه ی ........... مفهوم می گردد.

1-(( نحن اقرب الیه من حبل الورید )) – (( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم ))

2-(( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم )) -(( نحن اقرب الیه من حبل الورید ))

3-(( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم )) – (( اولم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید ))

4-(( اولم یکف بربک انه علی کل شی ء شهید )) - (( سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم ))

163- قرآن کریم می فرماید : (( قل هم ننبئکم بالاخسرین اعمالاً )) آیا به شما خبر دهیم که زیان کارترین ( مردم ) در کارها چه کسانی هستند ؟ کسانی که ........

1-((لایرجون لقاء نا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها ))

2-((یعلمون ظاهراً من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون ))

3-((ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً))

4-(( اولم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق ))

164- محل تحقق عبارات : (( سلام علیکم ادخلوا الجنه )) . (( و حاق بآل فرعون سوء العذاب )) ، (( سلام علیکم طبتم )) به ترتیب ، کدام مرتبه از مراتب حیات است ؟

1-رستاخیز – برزخ – رستاخیز    2-برزخ – برزخ – رستاخیز    3-رستاخیز – رستاخیز – برزخ    4- برزخ – رستاخیز – برزخ

165- به بیان امام صادق علیه السلام در تفهیم پیام (( فاما من ثقلت موازینه )) ثقل موازین را در رستاخیز ، ..... رقم می زند زیرا که :

1-نیکی – (( والوزن یومئذٍ الحق ))                             2-ایمان - (( والوزن یومئذٍ الحق ))

3-نیکی – (( ان احسنتم احسنتم لأنفسکم ))                 4-ایمان - (( ان احسنتم احسنتم لأنفسکم ))

166- حکمت خداوند در روزی رسانی به بندگانش این گونه محقق می شود که روزی آنان .......... فراهم گردد. حضرت شعیب، تمسخر و استهزای قوم خود را با اعلام ................... دفع کرد.

1-با فراهم ساختن به دست بندگان دیگر – (( انی توکلت علی الله ربی و ربکم )) .

2-بدون واسطه از راهی که گمان نبرند –(( انی توکلت علی الله ربی و ربکم )) .

3- بدون واسطه از راهی که گمان نبرند – (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب)) .

4- با فراهم ساختن به دست بندگان دیگر - (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب)) .

167- با توجه به آیه ی شریفه ی : (( قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه اذقالوا لقومهم انا برآء منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدابیننا و بینکم العداوه و البعضاء ابداً حتی تؤمنوا بالله وحده )) مفهوم.......... و ............. به دست می آید.

1-سعی و تلاش در ظهور استعدادها برای اسوه شدن موحدان – سعی تلاش در سیطره پیدا کردن فضائل

2-دوست داری فضیلت ها و لذت بردن از آن - سعی تلاش در سیطره پیدا کردن فضائل

3- دوست داری فضیلت ها و لذت بردن از آن- فرار از زشتی ها و نامردمی ها و تنفر از آن

4-سعی و تلاش در ظهور استعدادها برای اسوه شدن موحدان - فرار از زشتی ها و نامردمی ها و تنفر از آن

168- هم بستگی اجتماعی و نظارت همگانی که دو وظیفه از وظایف (( هم زیستی با دیگران )) است به ترتیب ، از دقت در آیه ی ............... و ............. مفهوم می گردد.

1-(( و اذکروا نعمه الله علیکم )) – (( و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر ))

2-(( و اعتصموا بحبل الله جمیعاً )) - (( و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر ))

3-(( و اعتصموا بحبل الله جمیعاً )) – (( و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ))

4-(( و اذکروا نعمه الله علیکم )) - (( و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر ))

169- به بیان علی علیه السلام ، فقر زاییده ی ............. است و امام کاظم علیه السلام، کار در مزرعه را به آن دلیل ، خود عهده دار می شد که .............. می دانست.

1-تنبلی و ناتوانی – کار راه سیره پیامبران و اوصیای آنان و بندگان شایسته ی خدا

2-تنبلی و ناتوانی – رنج و تلاش برای آسایش افراد خانواده را جهاد در راه خدا

3-هواپرستی و لذت گرایی – کار راه سیره پیامبران و اوصیای آنان و بندگان شایسته ی خدا

4- هواپرستی و لذت گرایی - رنج و تلاش برای آسایش افراد خانواده را جهاد در راه خدا

170- قرآن کریم می فرماید :‌(( خداوند هر چیزی را در کمال استواری پدید آورده است )) اشاره به کدام آیه ی مبارکه دارد ؟

1-(( صنع الله الذی اتقن کل شیء انه خبیر بما تفعلون ))

2-الذین ... یتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلاً ))

3-((... ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطور ))

4-(( ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب ))

171- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( سنریهم ء ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق )) کدام مفهوم مستفاد می گردد ؟

1-کافی است که انسان با دیده ی دل ، در خود و جهان نظر کند و جلوه های قدرت، حکمت و مهربانی خداوند را در آن ها ببیند.

2-خداوند قدرت و حکمت خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملاً هویدا و روشن گردانید تا انسان به کمال واقعی خود برسد.

3-اگر انسان از سرمایه های ارزشمندی که خداوند در وی به ودیعه نهاده است بتواند به خوبی بهره مند شود به رستگاری خواهد رسید .

4-در کنار این ودیعه ها و سرمایه های الهی ، خداوند انبیاء و پیشوایان خود را به سوی انسان ها فرستاده است تا راه سعادت را به آنها نشان دهند.

172- شیطان سوگند یاد کرده است که ............. و معمولاً از راه ........... انسان را به نافرمانی از خدا وسوسه می کند. 

1-همه ی فرزندان آدم را فریب دهد مگر مؤمنان با اخلاص را – آراستن و زیبا نشان دادن دنیا

2-انتقام رانده شدن از درگاه الهی را از همه ی انسان ها بگیرد – آراستن و زیبا نشان دادن دنیا

3- همه ی فرزندان آدم را فریب دهد مگر مؤمنان با اخلاص را - سرگرم کردن انسان ها به آرزوهای دور و دراز دنیایی

4- انتقام رانده شدن از درگاه الهی را از همه ی انسان ها بگیرد – سرگرم کردن انسان ها به آرزوهای دور و دراز دنیایی

173- قرآن کریم ، سرنوشت گروهی که راه غفلت از مرگ را پیش گرفته اند و خود را به هر کاری سرگرم می سازند تا آینده ی تلخی را که در انتظار دارند فراموش کنند، چگونه ترسیم می کند؟

1-(( یعلمون ظاهراً من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون اولم یتفکروا فی انفسهم )) .

2-(( ان الذین لایرجون لقاءنا و رضوا بالحیاه الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن ءایاتنا غافلون )).

3-(( قل ننبتکم بالاخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی الحیاه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعاً ))

4-(( ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی و ان کثیراً من الناس للقاء ربهم لکافرون)).

174- از دقت در آیات (( افحسبتم انما خلقناکم عبثاً )) و (( ام نجعل المتقین کالفجار)) به ترتیب ، .......... معاد در پرتو ......... و .............. الهی مستفاد می گردد.

1-امکان – عدل – حکمت                2-امکان – حکمت – عدل               

3-ضرورت – عدل – حکمت                         4-ضرورت – حکمت – عدل

175- ظرف تحقق کدام مورد عالم رستاخیز است ؟

1-(( ان الذین تفاهم الملائکه ... فاولئک ماواهم جهنم و ساءت مصیراً )) .

2-(( ینبا الانسان یومنذ بما قدم و اخر )) .

3-(( الذین تتوفا هم الملائکه ... سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون )) .

4-(( انا نحن نحیی الموتی و نکتب ما قدموا و آثارهم )) .

176- گواهی و شهادت فرشتگان ، پذیرفته ی دادگاه عدل الهی است ، بدان جهت که .......... و ...........

1-در طول زندگی انسان ها ، همواره مراقب آنان بوده اند – از آلایش به خطا محفوظ و مصون اند.

2- در طول زندگی انسان ها ، همواره مراقب آنان بوده اند –  تمامی آنان را ثبت و ضبط کرده اند.

3-کارگزاران خداوند در نظام خلقت و تکوین اند به اذن خداوند – از آلایش به خطا محفوظ و مصون اند.

4-  کارگزاران خداوند در نظام خلقت و تکوین اند به اذن خداوند- تمامی آنان را ثبت و ضبط کرده اند.

177- بهره مندی از عزم و اراده ی قوی ............ توکل و اعتماد بر خداوند و معرفت و ایمان به خداوند ............ واگذاری نتایج کارها به باری تعالی است.

1-معلول – علت    2-علت – معمول   3-معلول – معلول              4-علت – علت

178- زمینه ساز تسلط افراد شرور و عدم استجابت دعا کدام است ؟

1-بی توجهی به خوبان – تسلیم بدان بدون                               2- بی توجهی به خوبان- ترک نهی از منکر

3-ترک امر به معروف – تسلیم بدان بودن                                 4-ترک امر به معروف - ترک نهی از منکر

179- با توجه به آيه ی شریفه ی (( ام نجعل الذین امنوا و عملوالصالحات کالمفسدین فی الأرض )).............. معاد در پرتو ............ الهی مستفاد می گردد.

1-ضرورت – عمل              2-امکان – عدل                3-امکان – حکمت                         4-ضرورت – حکمت

180- از دقت در آیه ی شریفه ی (( و اشرفت الارض بنور ربها )) مفهوم می گردد که در رستاخیز .............

1-نور پروردگار همه جا محسوس است.

2-نور پروردگار بر زمین تابیدن می گیرد.

3-با نوری از جانب پروردگار ، واقعیت حوادث که بر زمین گذشته است آشکار می گردد.

4-زمین،‌نور پرورگار را گسترده می سازد و تحولی عظیم در آسمان ها و زمین رخ می دهد.

181- کلمه ی توحید که شعار نخستین تمام پیامبران الهی بوده است و در جمله (( لا اله الا الله )) خلاصه می شود بر دو رکن ............ و........... استوار است.

1-حب – بعض                  2-تولی – تبری                 3-بیزاری – تبری               4-اشتیاق – تنفر

182- ایفای نقش مفید در زندگی فردی و اجتماعی ، در گروی کدام امر است ؟

1-دارا بودن آرامش خاطر در جامعه                             2-وجود برنامه های توسعه و پیشرفت

3-برخورداری از سلامت جسم و جان                            4-برخورداری از روحیه تلاش و پشتکار

183- مقصود از (( رقاب )) و (( غارمین )) در موارد مصرف زکات کیانند ؟

1-بردگان – قرض داران                                            2-فقیران – قرض داران                  

3-فقیران – غرامت دیدگان                                        4-بردگان – غرامت دیدگان

184- خداوند متعال می فرماید: (( سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم ... )) تا برای آنها آشکار گردد که ............ و بر .............. دلالت دارد.

1-خداوند حق است – وجدان اخلاقی                           2-خداوند حق است – سرشت خدا آشنا

3-جهان قانونمند است – سرشت خدا آشنا                    4- جهان قانونمند است- وجدان اخلاقی             

185- آیه ی شریفه ی :‌(( و قال الملک انی اری سبع بقرات سمان یا کلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و اخریا بسات ...)) موضوع ..... را بیان می کند و دلیل بر ............... است.

1-رویاهای صادقه – آفرینش مجدد جسم                      2-ودیعه های الهی – آفرینش مجدد جسم

2- رویاهای صادقه- غیرمادی بودن روح                        4- ودیعه های الهی- غیرمادی بودن روح

186- دیدار مؤمنان از خانواده ی خود ، پس از مرگ و مقدار آن ، بر حسب ............ و همراه فرشتگانی که نشان دهنده ی ............. باشد به بیان امام ........... ، محقق می گردد.

1-فضیلت های خودمردگان – شادی بخش زندگان – کاظم علیه السلام

2-مراتب ایمان بازماندگان - شادی بخش زندگان – صادق علیه السلام

3- فضیلت های خودمردگان-  غمبار و عبرت آموز زندگان - کاظم علیه السلام

4- مراتب ایمان بازماندگان- غمبار و عبرت آموز زندگان - صادق علیه السلام

187- (( کنار رفتن پرده ها و آشکار شدن واقعیت حوادثی که بر زمین گذشته است )) و (( بی کم و کاست دریافت کردن پاداش ))، به ترتیب از دقت در آیات ............... و .............. مفهوم می گردد.

1-(( من بعثنا من مرقدنا )) – (( فلا تظلم نفس شیئاً ))

2-(( و اشرقت الارض بنور ربها )) - (( فلا تظلم نفس شیئاً ))

3-(( من بعثنا من مرقدنا )) – (( و وفیت کل نفس ما عملت ))

4-(( و اشرقت الارض بنور ربها )) - (( و وفیت کل نفس ما عملت ))

188- قرآن کریم، مبنای توکل بر خداوند را در توانایی خداوند در خیررسانی و دفع ناگواری ها می داند که از دقت در آیه ی شریفه ی ........ مفهوم می گردد.

1-(( و توکل علی الحی الذی لایموت و سبح بحمده و کفی به بذنوب عباده خبیراً ))

2-(( و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله ان الله یحب المتوکلین ))

3- (( و ما لنا الا نتوکل علی الله و قدهدینا سبلنا و لنصبرن علی ما اذ یتمنونا و علی الله ...))

4-(( ان ارادنی الله بضر هل هن کاشفات ضره او ارادنی برحمه هل هن ممسکات رحمته ))

189- با توجه به آیه ی شریفه ی: (( قل ما سالتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله ... )) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، بدان جهت. (( فقط مزد خود را از خدا انتظار دارد که ... )) .

1-کل هستی را محضر پروردگار می یابد.                      2-خدا را بهترین تکیه گاه خود می داند.

3-وعده ی خدا را تخلف ناپذیر می داند                        4-به عدل خدا در جزوا و پاداش ، اعتقاد راسخ دارد.

190- جلوه ی عفت و پاکدامنی حضرت مریم سلام الله علیها و حضرت یوسف علیه السلام ، به ترتیب از دقت در آیات .................... و .................. مفهوم می گردد.

1-(( یا اخت هارون ما کان ابوک امرءَ سوءٍ و ما کانت امک بغیاً)) – (( انی اعوذ بالرحمن ان کنت تقیاً ))

2-(( انی اعوذ بالرحمن ان کنت تقیاً )) – (( معاذ الله انه احسن مثوای انه لایفلح الظالمون ))

3-(( انی اعوذ بالرحمن ان کنت تقیاً )) - (( یا اخت هارون ما کان ابوک امرءَ سوءٍ و ما کانت امک بغیاً))

4-(( یا اخت هارون ما کان ابوک امرءَ سوءٍ و ما کانت امک بغیاً)) - (( معاذ الله انه احسن مثوای انه لایفلح الظالمون ))

191- در گزاردن فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر ، (( ترک خود برتربینی ))، (( رعایت مصلحت مخاطب))، (( آگاهانیدن گناهکار به عواقب عمل زشت)) و (( اکتفاء به نصیحت با احتمال تأثیر)) به ترتیب موصوف به چه وصفی می شود ؟

1-مراحل – مراحل – روش ها – روش ها                      2-مراحل – روش ها – مراحل – روش ها

3-روش ها – روش ها – مراحل – مراحل                      4-روش ها – مراحل – روش ها – مراحل

192- رعایت (( حدنصاب )) و منظور داشتن هزینه های سالانه ی زندگی خود و خانواده و کاربرد (( ذی القربی)) و (( المؤلفه قلوبهم)) به ترتیب، در عمل به کدام یک از فرایض مالی، مطرح می شود؟

1-خمس – زکات- خمس – زکات                              2-خمس – زکات – زکات – خمس

3-زکات – خمس – زکات – خمس                             4-زکات – خمس – خمس – زکات

193- حدیث شریفه ( در هیچ چیزی نظر نکردم ، مگر اینکه خدا را قبل از آن ، بعد از آن و با آن دیدم، با آیه ی مبارکه ی ............. تناسب معنایی دارد و قرآن جایگاه ........ را برای انسان پیش بینی کرده است.

1-(( و سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتببن لهم انه الحق )) – (( و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض ))

2-‌(( و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ورزقناهم من الطیبات )) – (( فی مقعد صدق عند علیک مقتدر ))

3- (( و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ورزقناهم من الطیبات ))- (( فی مقعد صدق عند علیک مقتدر ))

4- (( و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ورزقناهم من الطیبات ))- (( فی مقعد صدق عند علیک مقتدر ))

194- پیام کدام عبارت، نشانگر اختیار انسان در محدوده ی حیات دنیایی اوست ؟‌

1-و ما انتم بمصرخی           2-ما انا بصر خکم        3-فلا تلومونی و لوموا انفسکم       4-دعوتکم فاستجبتم لی

195- آیات شریفه ی (( و ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلاً )) و (( ام نجعل المتقین کالفجار ))، ( به ترتیب) موضوع ........ معاد در پرتو ............. و .......... را بیان می کند.

1-ضرورت – حکمت الهی – عدل الهی                                     2-ضرورت – حکمت الهی – حکمت الهی

3-امکان – عدل الهی – حکمت الهی                           4- امکان – عدل الهی – عدل الهی

196- از توجه در آیه ی شریفه ی : (( حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون لعلی اعمل صالحاً فیما ترکت ))، مفهوم می گردد که :

1-نیکوی ترک شده ، قابل جبران نیست.                      2- با تحقق توفی – فعالیت آگاهانه ی روح ، همچنان ادامه دارد.

3-با تحقق توفی – فعالیت آگاهانه ی روح با جسم دوام می یابد .    4- مرگ پایان بخش همه ی آرزوهاست تحقق نیافته است.

197- پیامبران و امامان ، بدان جهت معیار و میزان سنجش سایرین قرار می گیرد که :

1-معصوم از خطا و گناه اند.                                      2-عین حق و حقیقت است.

3-الگوی تمام عیار انسانیت اند.                                  4-برگزیدگان خدا برای هدایت بشراند.

198- حضرت شعیب و حضرت هود علیهما السلام، هر یک ( به ترتیب ) در برابر کدام روش غیراخلاقی قوم خود ایستادند و پایداری در انجام مسئولیت خویش را با کدام بیان استمرار می بخشیدند ؟

1-تسمخر و استهزا – لجاجت – (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت )) – (( انی توکلت علی الله )).

2- تسمخر و استهزا – لجاجت – (( انی توکلت علی الله )) - (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت )) 

3-لجاجت – تمسخر و استهزا- (( انی توکلت علی الله )) - (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت )) 

4-لجاجت – تمسخر و استهزا - (( و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت )) – (( انی توکلت علی الله )).

199- اگر گفته شود : حقیقت این است که دل هر جا رود عمل هم به همان جا می رود، بر کدام امر تأکید شده است ؟‌

1-تأثیر عمل در اعتقاد                                             2-هماهنگی گفتار و عمل

3-تناسب میان ظاهر و باطن                                                 4-تأثیر عمل در تأمین سعادت یا شقاوت

200- (( فقط به قصد کسب رضای خدا عمل کردن ))، (( وجوب تکرار در احتمال اثر داشتن)) و (( استعداد از استدلال و منطق برای تحقق تأثیر))، ( به ترتیب ) از .......... و ............ و ............ امر به معروف و نهی از منکر است.

1-شرائط – روش- شرائط                                         2-روش – روش – شرائط

3-روش – شرائط – مراحل                                       4-شرائط – مراحل – روش

201- با توجه ی آیه ی شریفه ی (( یا ایها الذین امنوا ... فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله فان تبتم ... ))، توبه ی از ربا در گرو ........... می باشد.

1-جبران فقر حاکم بر زندگی قرض گیرنده                    2-ریشه کن شدن ربا از جامعه ، به وسیله ی مؤمنان

3-دست یابی قرض دهنده به سرمایه ی مورد قرض          4-دست یابی قرض گیرنده به نتایج کار و تلاش خویش

202- به بیان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه « عدم تجاوز مخلوقات از محدوده ی چهارچوب تعیین شده از جانب خداوند حاکی از آن است ....»

1) خدای متعال این نظام را از روی الگوی از قبل تعیین شده نیافرید.

2) آثار صنع و نشانه های حکمتش در نو آوری و خلقت بی نظیرش هویداست.

3) مخلوقات در هر زمان یا دلالتی استوار، آفریننده ی خود را نشان می دهند.

4) هر مخلوقی در نظام موجود جایگاهی خاص با ویژگی های خاص خود دارد.

203- همه چیز را،  وابسته به خالق ... لازمه ی برخورداری از سرش خدا آشنا، خداگرا و خداپرست است که آیه ی ... حاکی از آن است.

1)  یافتن- ( اولم یکف برَبک انّه علی کنّ شیء شهید)

2) دانستن- ( اولم یکف برَبک انّه علی کنّ شیء شهید)

3) دانستن –(ستریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفْسهم حتّی یتبیّن لهم انّه الحَقّ)

4) یافتن- (ستریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفْسهم حتّی یتبیّن لهم انّه الحَقّ)

204- رغبت در اطاعت خداوند و مواظبت بر پاکیزگی از آلایش به گناه، ... است و تنها راه نفوذ شیطان ... است.

1) علّت شوق رسیدن به پاداش آخرت- ایجاد وسوسه در انسان

2) معلول شوق رسیدن به پاداش آخرت- ایجاد وسوسه در انسان

3) علّت آگاهی به تأثیر کمال بخش اطاعت- هوس ها و نفس امّاره ی خود انسان

4) معلول آگاهی به تأثیر کمال بخش اطاعت- هوس ها و نفس امّاره ی خود انسان

 205- با توجّه به آیه ی شریفه ی: ( قل هل ننبّئکم بالأخسّرین اعمالاً...)، زیان کار ترین مردم کسانی اند که ...

1) از توجه به آخرت، بی نصیب ماندن و خود را «حبط» نمودند.

2) خود را سرگرم لذّات دنیا نمودند و از آخرت و نعمتهایش بی بهره شدند.

3) سعی و تلاش آنان مصروف دنیا شد، به این گمان که بهترین عمل کرد را دارند.

4) دنیا را هدفت خود قرار دادند با تکیّه بر این که دنیا، نقد است و آخرت، نسیّه.

206- از دقت در کدام آيه ،(( ضرورت معاد با توجه به حکمت خداوند )) مفهوم می گردد ؟

1-(( یعلمون ظاهراً من الحیاه الدنیا و هم عن الآخره هم غافلون ))

2-(( افحسبتم انّما خلقناکم عبثاً و آنکم الینا تُرجَعون ))

3-(( لله لا اله الاّ هو لیجمعنکم الی یوم  القیامه لاریب فیه ))

4-(( ام نجعل الّذین امنوا و عملوالصّاحات کالمُفسدین فی الارض ))

4-ا((إنَّ الّذین توفاهم الملائکه ... فاولئک مأواهم جهنّم و ساءت مصیراً )) و آیه ی شریفه ی : (( اَدخلوا ال فرعون اشدَّ العذاب ))

 207- و آیه ی شریفه ی ((الّذین نتوفاهم الملائکه ... سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون )) به ترتیب، کدام است؟

1-دوزخ برزخی – دوزخ موعود – بهشت برزخی                                       2-دوزخ برزخی – دوزخ عمودی – بهشت عمود

3-دوزخ موعود – دوزخ برزخی – بهشت برزخی                                       4-دوزخ عمود – دوزخ برزخی – بهشت موعود

208- با تدبر در آیه ی شریفه ی (( و اشرقت الارض بنور ربها ... وجی ء بالنّبین و الشهداء و قّضی بینهم بالحقّ ... )) مفهوم می گردد که در رستاخیز ...

1-زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و پیامبران و شهیدان آورده می شوند تا الگوی حق باشند.

2-زمین، نور پروردگار را در همه جا می گسترد و پیامبران و شهیدان آورده می شوند تا الگوی حق باشند.

3-زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و پیامبران و شاهدان آورده می شوند تا قضاوت براساس (( حق )) فیصل پذیرد.

4-زمین ، نور پروردگار را در همه جا می گسترد و پیامبران و شاهدان، آورده می شوند تا قضاوت براساس (( حق )) فیصل پذیرد.

209- از دقت در آیه ی شریفه ی : (( فَبِما رحمهِ من الله لِنّتُ لهم و لو کُنت فظَاً غلیظَ القّلب لانَفضوا مِن حولک )) به ........... پی می بریم .

1-نیاز است به لطف و عطوفت پیامبر که منادی رحمت غیر محدود خداوند است.

2-عدم اجتماع درشت خویی در وجود گرامی پیامبر که پیام آور رحمت خداوند بود.

3-تأثیر مثبت فضایل و بازتاب منفی رذایل که موضوع نیازهای اخلاقی انسان است.

4-رحمه للعالمین بودن پیامبر که با ارسال وجودش ، عذاب های آسمانی برداشته شد.

210- جمله ی (( کسی که نظم و برنامه ریزی را قبول دارد. اگر واقعاً به آن ایمان داشته باشد دست به برنامه ریزی می زند و هر کاری را در زمان خاص خود انجام می دهد )) بیانگر کدام مطلب است؟

1-عفاف، عزتمندی و آراستگی                                                            2-آراستگی شیوه پیشوایان دین

3-نیاز به مقبولیت و رابطه آن به آراستگی                                             4-تناسب میان ظاهر و باطن در آراستگی

211- با توجه به آیه ی شریفه ی (( و لله ما فی السماوات و مافی الارض ...)) مفهوم می گردد که مالکیت انسان در ........... مالکیت خداوند است یعنی ...........

1-طول – همان چیزی که یک انسان مالک آن است در همان حال خداوند نیز مالک می باشد.

2-عرض – همان چیزی که یک انسان مالک آن است در همان حال خداوند نیز مالک می باشد.

3-طول – مالک اصلی و حقیقی خداوند است و مالکیت انسان و خدا بر یک چیز، مالکیت اشتراکی است.

4- عرض – مالک اصلی و حقیقی خداوند است و مالکیت انسان و خدا بر یک چیز، مالکیت اشتراکی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به نام آفریدگار یکتا خواننده گرامی سلام این وبلاگ توسط دانش آموزان و گروه دین و زندگی دبیرستان ابوریحان منطقه 17برای استفاده دبیران محترم دین وزندگی وفلسفه ومنطق ونیزدانش آموزان عزیز مقطع متوسطه طراحی گردیده و امید است خوانندگان ارجمند باتجربیات،انتقادات وپیشنهادات سازنده خویش مارا یاری فرمایند. قبلاَ از همکاری وعنایت تمامی عزیزان تشکر و قدردانی می شود. ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما آسان ترین گزینه کدام است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 26
  • بازدید کلی : 173
  • کدهای اختصاصی



    ‎وب‎
    ‎تصاویر‎
    ‎اخبار‎
    ‎موبایل‎